Rancangan Pelajaran Harian
TAHUN : 2 WIRA
BIL. MURID : 17 ORANG
MASA :
30 minit
TEMA : KEBUDAYAAN,KESENIAN
DAN ESTETIKA
TAJUK : Pakaian
Tradisional Masyarakat Malaysia
Standard Kandungan :
4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang
betul menggunakan bahasa yang indah secara didik
hibur .
FOKUS UTAMA :
Standard Pembelajaran :
4.4.1 Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang
betul serta memahami maksud pantun yang dilafaz
menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
Standard Kandungan : 1.5
Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula
dengan tepat menggunakan sebutan
yang jelas dan
intonansi yang betul
FOKUS SAMPINGAN :
Standard Pembelajaran : 1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan
tepat, sebutan yang jelas dan
intonansi yang betul menggunakan ayat majmuk
OBJEKTIF : Pada akhir
pengajaran, murid dapat:
1. melafazkan pantun dengan sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul
dan memadankan maksud pantun dengan
gambar yang
betul
2.bercerita tentang pakaian tradisional dengan sebutan
yang
jelas dan intonasi yang betul menggunakan
ayat
tunggal dan
majmuk
PENGISIAN KURIKULUM : i. Ilmu: Kajian Tempatan
ii. Nilai: Kerjasama, Hormat-menghormati
KBT : Kreativiti dan Inovasi , Belajar Cara Belajar – bacaan
intense
SISTEM BAHASA :Tatabahasa:
Kata nama khas
MEDIA : Teks bacaan, kad gambar, lembaran kerja
STRATEGI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
LANGKAH
DAN
MASA
|
AKTIVITI
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
CATATAN
|
||
Langkah 1
5 MINIT
|
1. Murid
menamakan pakaian
tradisional yang dipakai oleh
murid.
2. Murid dan
guru bersoal jawab
tentang setiap gambar mengikut
maklumat pemakainya:
- siapa yang memakai?
- Bila baju ini dipakai?
|
KP:
Verbal linguistik
KB:
Menjana idea
Kreativiti dan inovasi
- frasa persediaan
-frasa imaginasi
-frasa perkembangan
-frasa tindakan
|
gambar pakaian tradisional
|
||
Langkah 2
10 MINIT
|
1. Murid
dibimbing melafazkan
pantun 2 kerat dengan sebutan dan
intonasi yang betul.
2. Murid
melafazkan pantun 2
kerat secara kelas dan secara
berkumpulan.
3. Murid
melafazkan pantun 2 kerat secara
individu dengan sebutan dan intonasi yang betul.
4 Murid-murid diminta
melekatkan
kad
perkataan
pada gambar
pakaian
yang sesuai.
5 Murid diminta bercerita
menggunakan ayat
majmuk tentang
pakaian
yang telah
|
Verbal linguistik
KB:
Menghubungkait
Kreativiti dan inovasi
- frasa persediaan
- frasa imaginasi
-frasa perkembangan
-frasa tindakan
|
Lampiran 2- teks pantun
Media:
- Gambar
Pakaian tradisional
Kad gambar
Kad perkataan
Baju Melayu
baju kurung
ceongsam
samfu
dhoti
sari
|
||
Langkah 3
10 MINIT
|
1. Murid
diedarkan lembaran
kerja 1.
2.Murid
membaca dan
memadankan
ayat
dengan
gambar.
3.Murid
membandingkan
perbezaan
pakaian
bagi setiap
kaum.
4 Murid
diedarkan baju
tradisional
yang
menggambarkan kaum di
Malaysia
mengikut
imaginasi
mereka.
|
KP:
Verbal linguistik
Kreativiti dan inovasi
- frasa persediaan
- frasa imaginasi
-frasa perkembangan
-frasa tindakan
|
Lembaran Kerja
|
||
Langkah 4
5 MINIT
|
Pentaksiran
1. Murid
diedarkan kad pantun.
2. Murid melafazkan
pantun
dalam kumpulan
dan
dibimbing oleh
murid.
|
KP:
Verbal linguistik
|
Pantun
Baju
kurung baju Melayu,
Dipakai
anggun orang Melayu.
Perut
kenyang makan taufu,
|
No comments:
Post a Comment