Friday, January 11, 2013

CONTOH RPH KSSR BM TAHUN 2

Rancangan Pelajaran Harian

TAHUN                      : 2 WIRA

BIL. MURID               : 17 ORANG

MASA                        : 30 minit

TEMA                         : KEBUDAYAAN,KESENIAN DAN ESTETIKA
  
TAJUK                       : Pakaian Tradisional Masyarakat Malaysia

Standard Kandungan       : 4.4 Melafaz dan memahami puisi dengan intonasi yang 
                                                   betul menggunakan bahasa yang indah secara didik  
                                                   hibur                                                .
FOKUS UTAMA                  :
Standard Pembelajaran    : 4.4.1 Melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang 
                                             betul serta memahami maksud pantun yang dilafaz 
                                             menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur.
                                                     
Standard Kandungan       : 1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula 
                                              dengan tepat menggunakan   sebutan yang jelas dan 
                                              intonansi yang betul
                                                   
FOKUS SAMPINGAN         :
Standard Pembelajaran : 1.5.2 Menceritakan sesuatu perkara yang didengar dengan  
                                             tepat, sebutan yang jelas dan                                                                        
                                             intonansi yang betul menggunakan ayat majmuk

OBJEKTIF                : Pada akhir pengajaran, murid dapat:
                              1. melafazkan pantun dengan sebutan yang jelas dan intonasi
                                  yang betul dan memadankan maksud pantun dengan 
                                  gambar yang betul                                             
                                         2.bercerita tentang pakaian tradisional dengan sebutan  
                                           yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan   ayat  
                                           tunggal dan majmuk
                                             
PENGISIAN KURIKULUM            : i. Ilmu: Kajian Tempatan
                                             ii. Nilai: Kerjasama, Hormat-menghormati

KBT                           : Kreativiti dan Inovasi , Belajar Cara Belajar – bacaan intense

SISTEM  BAHASA :Tatabahasa: Kata nama khas

MEDIA                       : Teks bacaan, kad gambar, lembaran kerja                       
                                     

STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
LANGKAH
DAN
MASA
AKTIVITI
PENGISIAN  KURIKULUM
CATATAN

Langkah 1

5 MINIT

1.    Murid menamakan pakaian   
tradisional yang dipakai oleh murid.
2.    Murid dan guru bersoal jawab  
tentang setiap gambar mengikut maklumat pemakainya:
- siapa yang memakai?
- Bila baju ini dipakai?
KP:
Verbal linguistik
KB:
Menjana idea
Kreativiti dan inovasi

- frasa persediaan
-frasa imaginasi
-frasa perkembangan
-frasa tindakan
 

gambar pakaian tradisional

Langkah 2

10 MINIT

1.    Murid dibimbing melafazkan   
pantun 2 kerat dengan sebutan dan intonasi yang betul.

2.    Murid melafazkan pantun 2  
kerat secara kelas dan secara berkumpulan.

3.    Murid melafazkan pantun 2 kerat  secara individu dengan sebutan dan intonasi yang betul.

     4   Murid-murid diminta 
          melekatkan kad 
          perkataan pada gambar  
          pakaian yang  sesuai.

     5   Murid diminta bercerita 
          menggunakan ayat 
          majmuk  tentang
          pakaian yang telah

Verbal linguistik
KB:
Menghubungkait

Kreativiti dan inovasi

- frasa persediaan
- frasa imaginasi
-frasa perkembangan
-frasa tindakan










Lampiran 2- teks pantun


Baju kurung baju Melayu,
Dipakai anggun orang Melayu
 
Perut kenyang makan taufu,
Loh riang memakai samfu.
 
Pergi ke kedai membeli roti,
Pak Thurai memakai dhoti.









Media:
- Gambar
Pakaian tradisional


Kad gambar


Kad perkataan

  Baju Melayu
baju kurung
ceongsam
samfu
dhoti
sari



Langkah 3

10 MINIT
1.    Murid diedarkan lembaran 
kerja 1.

      2.Murid membaca dan 
         memadankan ayat
         dengan gambar.

      3.Murid membandingkan 
         perbezaan pakaian
         bagi setiap kaum.

     4 Murid diedarkan baju  
        tradisional yang
        menggambarkan kaum di 
        Malaysia mengikut
        imaginasi mereka.
KP:
Verbal linguistik
Kreativiti dan inovasi
- frasa persediaan
- frasa imaginasi
-frasa perkembangan
-frasa tindakan



Lembaran Kerja


Langkah 4

5 MINIT
Pentaksiran

1.    Murid diedarkan kad pantun.

      2. Murid melafazkan  
          pantun dalam kumpulan
          dan dibimbing oleh  
          murid.
KP:
Verbal linguistik

Pantun
 

Baju kurung baju Melayu,

Dipakai anggun orang Melayu.


Perut kenyang makan taufu,

No comments:

Post a Comment